tiistai 30. maaliskuuta 2010

Friis & Company fall 2010

Olin eilen nopeasti piipahtamassa mm. Johannan, Jonnan ja Irenen kanssa Friis&Co. syysmalliston esittelyssä. Siinä sivussa meille kerrottiin jonkin verran firman periaatteista, arvoista ja siitä, kuinka yhden asusteen suunnitteluprosessi etenee, joka oli ainakin mun mielestä erittäin mielenkiintoista! Tässä muutamia kuvia koskien kuitenkin itse syysmallistoa:

Tsadam. Kellään ei varmasti ole enää epäilystä mun puukenkävillityksestä :D


Pari lisää... plus karvavuorinilkkurit vetoketjukoristeella.



Friis&Co:lla on ensi syksynä neljä eri ns. tyylisuuntaa: 50-luvun voimakas naishahmo, army-trash-look, vintage-look ja pitsinen "white horror". Firman idea on tavallaan pystyä stailaamaan ihminen päästä varpaisiin Friisin tuotteilla, josta nämä mallien päälle kootut asukokonaisuudet ovat esimerkkinä. Kaikki tuotteet heidän päällään ovat Friisin omia tuotteita!


Alla vielä puolikas kuva ns. "White Horror" -lookista, joka siis painottuu hyvin paljon musta-valkoiseen kontrastiin, pitsiin ja esimerkiksi ketjudetaljeihin.


Pieniä yksityiskohtakuvia... (anteeksi tärähtäneet, kamerasta simahti akku kesken kaiken ja siksi näiden on nyt pakko kelvata :/)



Hyvin Rikamainen clutch, vai mitä?


Yksi mielenkiintoisimmista jutuista oli se, että Friis&Co.:lla on ns. kolmijakoinen hinnoittelusysteemi. Siinä jokaiseen kolmeen hintaluokkaan löytyy omat tuotteensa samalla teemalla. Mikään ei kuitenkaan maksanut yli 100 euroa, aitonahkainen laukkukin oli 69e!

Tilaisuudessa sain kyllä aivan erilaisen kuvan koko Friis&Co.sta kuin mitä olen tähän asti kuvitellut. Heillä on paljon hyvin muodikasta, trendejä mukailevaa vaatetta, asusteita ja jalkineita - miksi emme ole koskaan nähneet tätä Suomessa vaan koko Friis&Co. on assosioitunut niihin strassikruunulla höystettyihin väsähtäneisiin logokangaslaukkuihin, joista tulee mieleen Guess? En tiedä, onko vika omassa perehtymättömyydessäni, mutta mielestäni Suomessa ei ole osattu poimia niitä trendikkäimpiä juttuja kauppoihin, vaan niitä varotaan. Ei ikään kuin halutakaan luoda firmalle sitä imagoa, että täältä saa viimeiset villitykset, jota yritys itse käsittääkseni taas tahtoi viestittää eilisessä tapahtumassa. Suomalaisten sisäänostajien trendikartan hyppäyttäminen sieltä 2000-luvun alusta tänne 2010-luvulle voisi siksi tehdä ihmeitä merkin imagolle ja jopa myynnille täällä koti-Suomessa, mutta veikkaanpa, että esimerkiksi puukenkiä ei tulla Suomen kauppojen hyllyillä näkemään.

En tiedä, elänkö jossain omassa pilvilinnassani, mutta Ruotsissa on tällä hetkellä niin kova puukenkäkuume, että syksyyn mennessä se on täällä meilläkin - ja ne puukengät menisivät kyllä kaupaksi silloin...

40 kommenttia:

  1. Jaa tunnisti se meikän näköjään. ;)

    VastaaPoista
  2. Indiedays ei päästä mua kommentoimaan sisäänkirjautuneena, argh!

    Anyways, totta puhut! Mua niin ärsyttää Suomen sisäänostajien arkuus! Otetaan vaan niitä rumimpia perusrättejä valikoimiin, vaikka mallistoissa saattaisi olla vaikka mitä ihanaa tarjolla. Mulla on ollut juurikin sellainen halvahko kuva Friis & Companystä, en edes tiennyt niillä olevan vaatteita mallistoissa. Stockmannkin ostaa vain sellaisia bling bling-höysteisiä kenkiä ja laukkuja ko. yritykseltä, mutta kai niillekin on asiaakkansa. Minä en tosin ole yksi heistä.

    Mulle kelpaisi nuo mustat puukenkänilkkurit sekä tuo beige hiaton army-takki, ihan mahtava leikkaus jälkimmäisessä! Onkohan mitään saumaa, että niitä tulisi edes Helsinkiin?

    Harmitti kyllä, etten päässyt tuonne itse mukaan, vaikka kutsu tuli tännekin. Täältä käpylästä on niin hankala lähteä viikolla Helsinkiin... :(

    VastaaPoista
  3. anna-maria: No aijaa!! Ilmankos Suomen imago trendien perähikiänä ei korjaannu, kun kaupoissa ei tarjota mitään muuta kun männävuosien tyylisiä tuotteita ja trendeihin siksikin tottumattomat ihmiset kohottelevat uskaliaammille kulmiaan kaupungilla. Tuskin tulee edes Helsinkiin, mutta avaavat nettikaupan kuulma omille kotisivuilleen very soon :)

    ps. Ihan kihisin kun luin joskus aikoinaan Citystä juttua "muodin portinvartijat" (löytynee googlaamalla). Pääsääntöisesti "portinvartijamme" ovat ainakin puoli vuotta myöhässä; melko outoa muodin ammattilaiselta.

    VastaaPoista
  4. En malta odottaa että nuo tulee myyntiin!

    juliet xxx

    VastaaPoista
  5. Kyllä suomestakin joitakin heidän herkkujaan löytää, jos vaan tietää mistä etsii, mutta myönnän ettei se aivan yksinkertaista :)

    T. Ikuinen Friis&Co. fani

    VastaaPoista
  6. En muista koska viimeksi olisin Suomessa ollessani nähnyt vaatekaupassa jotain, mikä pomppaisi sieltä tavisvaatteiden seasta positiivisesti esiin. En ymmärrä koko kulahtanutta guess-villitystä, suomessahan kyseinen merkki on ensinnäkin äärettömän kallis suhteessa siihen että täällä jenkeissä sitä saa parillakympillä.

    Puhuit "Muodin portinvartijoista" Suomessa... tähän pätee vähän sama kuvio kuin esimerkiksi Musiikkiin. Uusi musiikki tavoittaa suomen monta kuukautta jäljessä vaikka levy-yhtiöt , radiot ym pystyisivät käyttämään sosiaalimediaa/tutkimustietoa/tms hyväkseen ja saamaan biisit Suomeen jo heti seuraavalla viikolla. En mä usko että me suomalaiset halutaan ihan välttämättä oikeesti asua perähikiällä, tietyt työtehtävät vaan vaativat ihmisiä jotka oikeesti "elävät musiikista" tai "elävät muodista". Jos nämä kyseiset sisäänostajat niin muodin/musiikin/tv-sarjojen saralla oikeesti tietätäisivät mikä on "se" juttu silllä samaisella minuutilla kun muu maailma tietää, Suomessa olisi huomattavasti enemmän uusia viehättäviä vaatekauppoja (ja puukenkiä!), telkkarista tulisi Glee keskiviikkoisin (huippusarja!) ja kaikki radiotkaan eivät soittaisi sitä samaa soittolistaa keskenään :)

    Eiks Indiedaysin bloggarit oo niitä joilla on vähän enemmän mahdollisuuksia sanoa ja ohjata Suomen tuulipukukansaa eteenpäin? :)

    kiitos hyvästä blogista,

    Emma

    VastaaPoista
  7. Ihania kenkiä!
    http://nita-karoliina.blogspot.com/

    VastaaPoista
  8. Just kommentoin Johannankin blogiin tästä, eli mulla on kanssa ollut aika huonoja ennakkoluuloja Friis&Co:ta kohtaan; bling blingiä, isoja logoja, piikkikorkoja ja -kärkiä.. Samat mielikuvat, mitkä mulle tulee myös Guessista. Blogiristeilyltä sain goodie bagista pari Friisin vyötä, mitkä oli aika kivoja. Sillon tutkin brändiä vähän enemmän ja huomasin, että on niillä kivojakin tuotteita :)

    Luin muuten ton Muodin portinvartijat -artikkelin, oli aika... mielenkiintoinen. Mun mielestä suomalaiset sisäänostajat voisivat tosiaan vähän enemmän olla perillä ajastaan. Onneksi on niitäkin liikkeitä, joissa on erikoisempia vaatteita!

    VastaaPoista
  9. Täällä suomessa on hyvin huono Friis & co. valikoima. Lähin friis & co. oma kauppa on Tallinnassa ja siellä myydään tosiaankin kenkiä, vaatteita ja sitten vöitä ja laukkuja mitä löytyy suomestakin. Mutta siellä on kuitenkin parempi valikoima koska sehän on niitten oma kauppa eli ei mitään stockan asiakaille tarkoitettua kamaa. :)

    VastaaPoista
  10. Löytyisiköhän Friis&co:n omasta liikkeestä parempi valikoima, muistaakseni ainakin Turusta sellainen löytyy?

    Kyllä mulle ainakin on iskostunut tosi pahasti se kamala kangaslaukkukuosi päähän, olinkin aivan yllättynyt kun joskus löysin Spiritistä hienot mokkabikersormikkaat! Nämä bikersormikkaat tosin olivat vastaavien hapsuversioiden kanssa pian alennuksessa, ilmeisesti vähänkään erilaiset vaatteet eivät vain mene Suomessa kaupaksi.

    Onhan toki kannattavampaa myydä niitä hirvityslaukkuja ja muita tylsiä vaihtoehtoja isolle määrälle ihmisiä sen sijaan, että myisivät erikoisia special-vaatteita muutamalle.

    VastaaPoista
  11. makeita clogseja kyllä. muistatko oliko kengät nahkaa ?

    VastaaPoista
  12. Kuulkaas leidit, ei sitä kannata sisäänostajia syytellä, sillä isoillakaan firmoilla ei ole varaa ostaa isoja eriä jotain hyvin erilaista ja massasta poikkeavaa, sillä ne joudutaan, ikävä kyllä, yleensä myymään alerekkien kautta. Tuolloin katteet jäävät pieniksi, eli homma ei vaan kannata. Ja muuten, kuka enää nykyään sanoo, että Suomi olisi jotenkin perähikiä, kun puhutaan muodista?! Tuo on vanha käsitys, sillä Suomessahan näkee muita maita enemmän eri tyylejä, joista trendiennustajatkin usein poimivat ideoita! :)

    VastaaPoista
  13. Samaa olen ihmetellyt minäkin -nettikaupastaan kun löytyy ihan toisennäköinen Friis&Co, minkä Suomenmaan kauppojen tarjoaman perusteella voisi kuvitella. Itselläni on ollut heiltä vain yksi pikkuinen nahkalaukku, joka on suht kestävää, mutta muutamia kenkiä kuolailin nettikaupassa viime vuonna.

    VastaaPoista
  14. Ihania noi puukenkänilkkurit! Varsinkin noi, joissa toi puu on tummaaa ah!
    En epäile sitä, etteikö ne sisäänostajat tietäisi, mikä on trendikästä, mutta niitten pitää ottaa myyntiin sitä, minkä ne olettaa myyvän. Vaikka toisaalta niitten strassilogolaukkujen ottaminen myyntiin on suomalaisten kuluttajien aliarvioimista!!!!! >:((((

    VastaaPoista
  15. Puhut kyllä asiaa!
    Mä itse olen aina tykännyt Friis&Co:n tyylistä ja tuotteista, ja mun mieleen Friis&Co:n imago on just mulle yks omimmista merkeistä. Mutta tarjonta on kieltämättä vähäistä, ja ne on aina olleet jotain yksittäisiä helmiä, jotka on osuneet kohdalleni.
    Missä sitä paitsi oikein myydään kyseistä merkkiä? Onko sille jossain ihan oma liike? Tiedän, että joistain nettikaupoista sekä Stockalta, Sokokselta ja Spirit Storesta saa mm. laukkuja ja lompakkoja, mutta entä esim. kengät ja vaatteet? Ja kiinnostaisi siis käväistä ihan itse paikan päällä, eikä vain netin välityksellä ihailla...

    VastaaPoista
  16. Muoti Suomessa on niin arka aihe, etten tiedä mitä sanoisi.. En halua joutua lynkatuksi :D Olen kaukaa seurannut suomalaista Friis & Guess-ilmiötä..mutten koskaan uskaltanut sanoa mielipidettäni, ei olisi kiva loukata ketään..kun tuntuu siltä, että monet pitävät Guessiä "parhaana mitä Suomen muotimaailmalle on tapahtunut".. Friis taas on niiiin paljon halvempi, ettei se ihan ole sama juttu kuin Guess, mutta en kuitenkaan ymmärrä.. Mulla on esim sellainen kuva, että kaikki nahkaosat ja vyöt ovat keinonhakaa..jota välttelen aika kunnolla (never say never, mutta siis kunnolla).. Sitäpaitsi ne Suomen Friis-laukut näyttävät hajoavan heti jos sisälle laittaa jotain painavampaa.. Tosta sisäänosto-jutusta..en ole sitä artikkelia lukenut, mutta uskon ylläolevien kommenttien perusteella, että sisäänostajat ostavat mitä suomalaiset ostavat..eli ehkä erilaisuuden pelko on alunperin suomalaisissa..tai voihan sekin johtua sisäänostajista (kauhee muna-kana-eka-kompleksi) Emmätiiä :D Tätä voisi pohtia maailman ääriin..

    VastaaPoista
  17. Komppaan kyllä Christaa. Itsekin olen aina ollut siinä uskossa, että Friisin "nahkaiset" tuotteet ovat oikeasti keinonahkaa ja vieläpä kovin huonolaatuista sellaista. Siksi hämmästyinkin, kun ystäväni eräänä päivänä esitteli Nelly.comista tilaamiaan Friis&Co:n avokkaita, jotka olivat aitoa nahkaa ja vieläpä todella tyylikkäät. Pohdinkin hetken, olemmeko puhumassa samasta merkistä lainkaan...

    Mutta asiasta kolmanteen: Odotan innolla nettikaupan avautumista. Ostoskoriini napsahtavat ainakin viimeisen kuvan armyliivitakki ja nahkalaukku.

    VastaaPoista
  18. Makeita juttuja Friissillä! Guessin tyylistä..tarkoitatteko Guessilla niiden laukkuja vai yleensäkkin vaatteita? mun mielestä Guessin Guess by Marciano-mallistossa on paljon upeita vaatteita: http://www.guessbymarciano.it/women.asp vähän naisellisempaa ja fiinimpää kuin Guessin farkkumalliston jutut.

    VastaaPoista
  19. Itsekään en allekirjoita Guessin menestystä Suomessa. En ole koskaan omistanut yhtään tuotetta heiltä, enkä varmaan tule omistamaankaan - sen verran erilainen maku mulla on verrattuna heidän tyyliinsä.

    Tämä on vähän kuin oravanpyörä: Suomeen ei oteta mitään huipputrendejä tarpeeksi laajalle, jolloin Suomi laahaa trendeissä jäljessä. Tämä taas luo jäljessälaahaavaa makua ja trendisilmää, jolloin kuluttajat eivät ole mukana siinä, mikä on se maailman trendi, eivätkä siksi taas osta niitä vähäisiä eriä trendivaatteita. Joku korjausliike olisi saatava aikaan! :D Suomalaiset sisäänostajat lienevät taas kasvaneen ajatukseen (toivon näin, enkä niin, etteivät tajuaisi oikeasti), ettei täällä kukaan mitään osta. Onneksi meillä on kirpparit sitten pullollaan vaatteita, jotka ovat in, kun suuri osa ihmisistä ajattelee niiden olevan out. Sama musiikin kanssa. Tai no ei. Kyllähän täällä kuunneltaisiin, jos olisi uutta kuunneltavaa yhtä nopeasti kuin maailmalla!

    Kiitos sinulle taas hyvästä kommentista! :)

    VastaaPoista
  20. No joo, muodin "portinvartijat" pitäisi mielestäni tuon artikkelin perusteella vaihdattaa, jotta saataisiin aikaan yleisesti trenditietoisempi ja enemmän maailman menossa mukana oleva Suomi ;)

    VastaaPoista
  21. Muistaakseni Turussa oli takavuosina oma liike. En tiedä, onko enää, mutta silloinkin paikassa myytiin kai vain logokuviollista kamaa. Tosin oma tyylinikin on vaihtunut niistä ajoista, voi olla, että tämäntyylisenä olisin ollut paikan kantis. Tai edes mennyt koko putiikkiin ;) Täytyy käydä ensi kerran Tallinnassa vilkaisemassa tuota :)

    VastaaPoista
  22. Clogsit oli nahkaa kyllä! :)

    VastaaPoista
  23. Joo, juuri muistin itsekin. Onko se vielä siellä? Onhan se toki kannattavampaa, sehän tässä surullista onkin. Jonkun pitäisi vain olla trendien edelläkävijänä liikkeissä, edellyttäen että muut lähtisivät mukaan, niin ehkä kansan suuri osa valaistuisi ja erikoisemmatkin tuotteet alkaisivat myymään :)

    VastaaPoista
  24. Täytyy korjata: Suomessa ei nähdä erikoisia tyylejä, vaan Helsingin kantakaupungissa nähdään. Noin karkeasti sanottuna: muutama trenditaituri asuunee oletettavasti myös muualla Suomessa (Anna-Maria noin esimerkiksi ;)). Vanha käsitys pitää kuitenkin täysin paikkansa suurimmassa osassa maata. Ongelma lieneekin siinä, että miksi erikoisemmat eivät myy - siitä voi syyttää kai vain vääränlaisen portinvartioinnin sekä kansan trendivieroksevaisuuden päättymätöntä kehää.

    VastaaPoista
  25. Sepä niin! Toivotaan, että merkin edustajat Suomessa avaavat silmänsä, sillä Friis&co.lla on potentiaalia paljoon tämän perusteella :)

    VastaaPoista
  26. Sitä myydään mitä ostetaan, se on surullista ja ennen kaikkea totta :/ Strassilogolaukut saisivat kyllä jäädä muinaishistoriaan... Ongelma kai kiteytyy siinä, miksi sitä ostetaan. Onko asia kuitenkin niin, että sitä ostetaan mitä myydään?

    VastaaPoista
  27. Harmillista olisi ajatella noin - yritän uskoa, että esimerkiksi sosiaalisen median voimalla tieto trendeistä ja muusta on yhä nopeammin yhä useamman kuluttajan saavutettavissa, jolloin asenteet voivat muuttua. Oikeastaan on hyödytöntä pyöritellä puolelta toiselle sitä, onko asia niin, että "sitä myydään mitä ostetaan" vai "ostetaan mitä myydään", sillä tärkeämpää kai olisi tästä näkökulmasta se, että miten saadaan trendikkäät tavarat myös Suomeen. Oletettavasti se muutos lähtee kuluttajasta, jonka takia uskonkin mm. blogien voimaan ;)

    VastaaPoista
  28. Luulisin, että Turussa on liike. Tai siellä ainakin oli :) Olen itse ehkä liian voimakkaasti assosioinut sen niihin logoglitterjuttuihin, tässä on nyt selkeästi korjausliikkeen paikka! :)

    VastaaPoista
  29. Mä en pidä Guessia todellakaan parhaana mitä Suomen muodille on tapahtunut - viime vuosien muutama paras lienee nuorten suunnittelijoiden nousu, Marimekon Samu-Jussi Koski ja LV:n liike. ;) Kaikki ei Friis&Co.lla ole keinonahkaa, vaan ihan tosiaan nahkalaukut maksavat about 70 euroa, kun taas keinonahkaiset 30-40e. En tosin tiedä, myydäänkö niitä nahkaisia Suomessa... Oon samaa mieltä tuosta muna-kana-kompleksista, mutta muutos lähtee kai joka tapauksessa kuluttajista, kun liikkeet tekisivät muutoksessa tappiota, jos tiedät mitä tarkoitan. Toivotaan, että suomalainen kuluttaja on muuttumassa enemmän kansainväliseksi lähitulevaisuudessa :)

    VastaaPoista
  30. Sepä niin! Tuo esittelytilaisuus sai kyllä munkin silmät pyöristymään Arabian lautasten kokoisiksi, mäkään en tosiaan tajunnut oikein että puhutaanko täällä samasta merkistä edes :D Hyvät valinnat teet, jos ne ostat! :)

    VastaaPoista
  31. Tarkoitin ainakin itse lähinnä sitä yleismeininkiä, eli kaippa eniten niitä laukkuja, joissa osat ovat keinonahkaa ja glitteriä joka suunnassa. Linkkisi sisältämät vaatteet taas näyttävät ihan eri Guessin mulle, noita en tosiaan tarkoittanut! :)

    VastaaPoista
  32. Joo en siis aatellukaan et pitäisit :D Tarkotin just silleen sarkastisesti, että joka toisella on Guess-laukku, ja miksi? beats me :O Helsingin stokkalla Burberry-nurkkauksesta tuli Guess-nurkkaus.. Burberryt joutu normaaliin paikkaan :D Tuntuu siltä ku monet pitäisi Guess-laukkua statussymbolina, ja en vieläkään tajua miksi, ja muutenkin statussymboliajattelu on aika passé ja mauton..

    VastaaPoista
  33. Haha, asettelin sanat väärin: tarkoitin et oon samoilla linjoilla sun kanssa :) Itse pidän suurimmassa arvossa laatulaukkuja, joissa merkit ei näy. Status-everything on tosiaan todella passé. Eh, paitsi mun Chanel. ;D ollaan kyllä vissiin täydellisessä yhteisymmärryksessä tästä! :)

    VastaaPoista
  34. Luin kans sen jutun Citystä ja oli kyllä sellasta tekstiä, että ei tosiaan ihme, että muoti tulee tänne niin jäljessä. Niillä sisäänostajilla ei ollut ollenkaan sellaista tiettyä silmää (sanomattakin varmaan selvää, että meikän unelma-ammatti olis olla sisäänostaja jossain edgymmässä luksuskaupassa). Suomalaisilta puuttuu rohkeus olla erilaisia, siksi kaikki perustrikoot myy täällä niin hyvin. Sama arkuus heijastuu sitten näihin sisäänostajiin...Huokaus.

    Kiva kuulla, että tulee nettikauppa! Ostan nykypäivänä muutenkin niin vähän fyysisistä kaupoista. ;)

    VastaaPoista
  35. :han verrattuna* (jäipi puuttumaan)

    VastaaPoista
  36. Kyllähän se on vähän niin, että jos Suomen ainoa "luksustavaratalo" aka Stockmann ottaa valikoimaansa bling bling-Guessiä, niin siitä tulee tietyille ihmisille ns. statussymboli ja must have. Nostamalla hinta kymmenenkertaiseksi USA:ha, saadan merkille tietynlainen asema ja ne ihmiset, jotka moisia laukkuja kantavat, kuvittelevat saaneensa rahoille suurtakin vastiketta. Portinvartiat vaihtoon vaan ja valikoimaan hyvän maun mukaisia tuotteita, kiitos! Kyllä niistäkin saa trendi-ilmiön aikaan, jos vaan osataan myydä oikein.

    VastaaPoista
  37. Ääk, kyllä Turussa vielä se Friis&CO liike on! Ja ei todellakaan siellä myydä niitä kamalaa bling-kruunu-laukkuja. No ehkä pari siellä hyllyillä on, mutta muuten sieltä löytyy kyllä todellisia herkkuja...

    VastaaPoista
  38. Jep, Turussa on Friis & Companyn liike. Valikoimista löytyy niin logolaukkuja kuin trendikkäämpiäkin versioita, myös aitoja nahkaisia. Konseptiliikkeessä on laajin valikoima kaikkia Friisin tuotteita: kenkiä, laukkuja, koruja, vöitä, huiveja, vaatteita, lompakoita ym kivaa...Ja muuten esim. aiemmin mainitut puukengät ja army-takki ovat myös tulossa syksyn valikoimiin...Stockkan ja muiden liikkeiden valikoimat ovat pienempiä, mutta kannattaa piipahtaa Turun liikkeessä, niin näkee laajimman valikoiman koko mallistosta...:)

    VastaaPoista

Otathan kommentoidessasi huomioon, että kommentteja hyväksytään/ei hyväksytä blogin kirjoittajan harkinnan mukaan.